De inflatie van bereikbaarheid!
Gerke van Zalk

Bereikbaar zijn we tegenwoordig overal en zoals een onderzoek onlangs uitwees, willen veel ondernemers 24 uren per dag bereikbaar zijn.

twee gezichtenDe praktijk laat zien dat ‘bereikbaar’ een rekbaar begrip is met twee gezichten.

We willen bereikbaar zijn per mail, per vaste en/of mobiele telefoon. En tegenwoordig via  Watsapp, Ping, Telegram, We chat, XMS, Message Me, Klik messenger, Facebook messenger, Hangouts, BBM, Viber  of één van de andere opkomende rages!
Veel van onze tijd, aandacht en energie gaat op aan bereikbaar willen zijn! Maar zijn we wel zo goed echt bereikbaar?

twee gezichten-2In gesprek bereikbaar! Het komt met regelmaat voor dat ik in gesprek ben iemand die zijn mobiele telefoon op de stand ‘stil’ heeft gezet., om zogezegd niet gestoord te willen worden. Zij geven aan voor mij bereikbaar te willen zijn en voor de wereld daarbuiten even niet.
Er zijn mensen die toch nog zich laten storen door de buitenwacht wanneer zij de trilling voelen van het mobieltje en sommigen nemen ook op onder het mom ‘kan best belangrijk zijn’! Anderen kijken toch nog even op het schermpje maar reageren niet. Wel zijn zij gestoord in het gesprek.
Er zijn er die gedurende het gesprek meerdere malen op het schermpje kijken om te zien of ze mogelijk iets gemist hebben.

Kortom, een goed gesprek voeren en echt voor elkaar bereikbaar zijn wordt steeds lastiger voor velen, lijkt het.

Zonder voicemail bereik je niemand meer! De meest voorkomende telefonische bereikbaarheid wordt in deze twee gezichten-3
tijd gerealiseerd met behulp van  de voicemail. Probeer je iemand persoonlijk overdag te bereiken staat zijn voicemail aan omdat hij in gesprek is of ergens aan het werk, probeer je ’s avonds die persoon te bereiken krijg je de voicemail omdat hij ook even gewoon niet bereikbaar wil zijn in zijn zeldzame en gekoesterde ‘privé’ tijd. En zo gebeurt het met regelmaat dat mensen elkaar vaker beluisteren via de ingesproken voicemail dan rechtstreeks. Veel ondernemers en zelfstandige Professionals denken weinig na over effectieve en klantvriendelijke bereikbaarheid. Er wordt eenvoudigweg van je verwacht dat je een voicemail bericht achterlaat of terugbelt en zo meerdere pogingen doet om iemand rechtstreeks te bereiken.

Kan het zijn dat echte aandacht voor bereikbaarheid aan waarde aan het verliezen is?

facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>