Acquisitie is als fietsen, je kunt het leren!
Gerke van Zalk

Zelfstandige professionals vertellen mij dat zij plezier beleven aan het zelfstandig zijn, maar dat de bijbehorende acquisitie een lastig terrein voor ze is. Allerlei drempels, overtuigingen en belemmerende gedachten zitten hen vaak in de weg, waardoor zij het lastig vinden open het gesprek aan te gaan met potentiële klanten en opdrachtgevers. Het is in veel situaties zo als het werkwoord zegt: “Onbekend maakt onbemind”. En de twijfel en de angst om het verkeerd te doen of om afgewezen te worden is vaak groter dan het zicht op succes!

Er zijn vele mogelijkheden voor acquisitie, en natuurlijk zijn er mogelijkheden dit uit te besteden, maar het is voor iedereen te leren.  Het is net als fietsen.

Weet jij nog hoe jij hebt leren fietsen? Denk jij dat je dat op één dag geleerd hebt? Weet je nog of je wel eens onderuit bent gegaan? Was je wel eens bang om te vallen?
Grote kans dat je vader en/of moeder vele momenten en meters naast je hebben gelopen of gerend om je in eerste instantie in evenwicht te houden en ervoor te zorgen dat je niet omviel. Het kan goed zijn dat het zo af en toe mis ging en je alsnog met je neus op de stoep of straat lag. En mogelijk heb je er ook wel eens een flinke schaafplek aan overgehouden die je er wat langer aan deed herinneren dat fietsen niet vanzelf gaat. Maar, jij ging vol enthousiasme door! Natuurlijk gaf jij niet op, want jij wilde graag zelfstandig kunnen fietsen zonder hulpmiddelen als een hand op je schouder of laat staan met zijwieltjes.
En na voldoende oefenen en in balans gehouden worden heb jij de kunst van het fietsen onder de knie gekregen en heb jij daar nog iedere dag plezier van.

Als jij terug kijkt op die periode doe je dat mogelijk met een glimlach op je gezicht. Jij wilde graag fietsen leren en toen je het eenmaal machtig was het niet moeilijk meer. Dat geldt waarschijnlijk voor veel wat je in je leven hebt geleerd. Achteraf lijkt het allemaal veel minder moeilijk.

Zou dat met acquisitie anders zijn?

In de kern is er geen verschil. Dat betekent dat jij om te leren acquireren in eerste instantie dat echt moet willen, je drempels die je ervan weerhouden moet overwinnen en bereid moet zijn een risico te nemen. En ja, en ook dat gaat soms met vallen en weer opstaan.
Vervolgens is het van belang dat jij jouw eigen leerproces vorm geeft. Belangrijke aspecten hierbij zijn:

  1. wat wil jij concreet met mijn acquisitie bereiken?
  2. hoe zorg jij ervoor dat jij jouw doelgroep(en) in beeld krijgt en bereikt?
  3. wat ga jij ontwikkelen om in contact te komen met jouw doelgroep(en)?
  4. wat wil jij voor jouw doelgroep betekenen?
  5. wat ga jij brengen?
  6. wat wil jij dat klanten over jou vertellen?
  7. hoe word jij een goede commerciële gesprekspartner?
  8. hoe bereik jij een ‘win-win’ situatie?
  9. hoe kan jij het best een goede deal sluiten?
  10. welke indruk wil jij achterlaten?

Beantwoord deze vragen voor jezelf en creëer vervolgens jouw eigen verhaal dat anderen graag doorvertellen! En ja, net als bij leren fietsen, bestaat de kans dat je een keer uitglijdt en onderuit gaat. Of dat je voordat je het in de gaten hebt een doodlopende weg bent ingeslagen. Of dat je voorbij wordt gefietst of bijna van de weg wordt gedrukt door een ‘snelle’ concurrent. Ook in deze geldt, en al is het een cliché, “oefening baart kunst”.

Wanneer jij ervoor zorgt dat je de ‘kunst verstaat’, stap jij met plezier op de fiets naar de volgende afspraak.

Gerke van Zalk
facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>