Het rendement van social media?
Gerke van Zalk

Voor ondernemers en zelfstandige Professionals is het van belang met regelmaat de balans op te maken van de inzet, inspanningen versus opbrengsten.
Met opbrengsten niet alleen denken in termen van financiën, maar ook plezier uit werk en inzet, welzijn en waardering  zijn daarbij belangrijke graadmeters.

Inzet versus opbrengst
Mensen doen de dingen die ze doen om er persoonlijk beter van te worden! Dat klinkt mogelijk wat direct en ‘zwart-wit’, echter in de kern is dit de belangrijkste drijfveer.  De wijze waarop zij de dingen doen is veelal gerelateerd aan het plezier wat zij daar bij beleven. Gedreven, gepassioneerd, gelaten, onverschillig, perfect, automatisch, ongeïnteresseerd? Dat kan betrekking hebben op de inhoud van het werk, de collega’s waarmee gewerkt wordt, de betekenis van hun werk voor henzelf en voor anderen, omdat het ‘moet’, etc. Maar ook de wijze waarop een organisatie wordt gerund, de stijl van leiding geven, de ontvangen waardering, hebben een grote invloed op de wijze waarop mensen hun taken uitvoeren. Zo heeft ieder individu zijn eigen drijfveren.

Hoe zit het met de balans tussen inspanningen en opbrengst daar waar het gaat om social media?
Velen steken uren in het bijhouden ven informatie, het zorgen voor gezien worden en in het volgen van anderen. Meedoen op social media is een ‘must’ geworden om erbij te horen, om te laten zien dat je met de tijd meegaat. Het is net als de opkomst van de televisie in de jaren ’60 en de introductie van de mobiele telefoon in de jaren ’90. ‘Zij’ doen het dus jij doet het!

Maar wat leveren al die uren actief zijn op social media jou op? Er zijn inmiddels kilometers boeken, e-boeken, cursus- en trainingsmateriaal vol geschreven en we zijn er bijna van overtuigd dat we niet meer zonder kunnen! Het is voor vele inmiddels een soort van tijdverdrijf geworden, waarbij mensen meer contact hebben met virtuele ‘vrienden’ op afstand dan met de mensen direct om hen heen.

Ondernemers en zelfstandige Professionals die hun balans opmaken zien dat de tijd en inzet die besteed wordt aan social media wel een lijst met volgers en virtuele contacten oplevert, maar merken dat het rendement als het gaat om omzet en nieuwe omzet niet in verhouding staat.
Uit onderzoek blijkt dat we gemiddeld ca. 27 % van onze tijd besteden aan social media. Dat is vooral goed voor alle marketeers. Nederland telt inmiddels 3 miljoen leden op LinkedIn en ruim 6 miljoen leden op facebook. Dat betekent dat gezien worden een steeds complexere bezigheid wordt waarmee de kans dat de tijdsbesteding stijgt groter wordt en het resultaat steeds kleiner.

Meedoen op de social media lijkt voor velen de belangrijkste drijfveer, daar bouwen de meeste ondernemingen niet hun bestaansrecht mee op.

facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>