Hoe laat jij je van je beste kan zien?
Gerke van Zalk

Wat betekent ‘Je van je beste kant laten zien’?doedelzak

Nederland kent veel professionals die met de opgedane kennis en ervaring een professie uitoefenen. Zij  zetten zich in de markt als professional en verkopen hun kennis, ervaring en inzet tegen een vastgesteld tarief.

Dat vermarkten is voor de ene professional eenvoudiger dan voor de andere. Professionals als notarissen, accountants, advocaten hebben hierbij steun van een wettelijk kader terwijl andere Professionals meer afhankelijk zijn van trends en conjunctuur.

De overeenkomst in deze is dat veel professionals het lastig vinden zichzelf op een doeltreffende wijze te vermarkten.
Eén van de oorzaken hiervan ligt opgesloten in ons denken over bescheidenheid. Bescheidenheid zit diepgeworteld in onze cultuur, onze genen. Door de tijd heen is bescheidenheid vertaald naar een houding waarin het niet gepast is iets goeds over je zelf te zeggen.’ Dat moet een ander maar doen’

Maar waarom zou bijvoorbeeld een sporter die een gouden medaille wint op de Olympische spelen en over zichzelf zegt dat hij goed is niet bescheiden kunnen zijn? Of is een interim manager die zojuist een succesvolle opdracht heeft afgerond en zegt dat hij dat goed heeft gedaan niet bescheiden genoeg?

Bescheidenheid heeft niet zoveel van doen met wat we zeggen, maar heeft vooral betrekking op de wijze waarop we iets zeggen. Je als Professional van je beste kant laten zien is erbij gebaat dat effectief en op een bescheiden wijze vorm te geven.

Hoe kan een professional zich van zijn beste kant laten zien?

Je van je beste kant laten zien betekent niet een opgeklopt verhaal of jezelf te koop zetten als merk. dashSocial Branding is topic op dit moment waarbij beroepsbeoefenaars leren zichzelf als merk in de markt te zetten. Maak op een originele wijze een advertentie of commercial van jezelf. En net als de bekende wasmiddelenreclame dien je een update te maken wanneer je je een nieuw jasje hebt aangeschaft. Een mens is geen merk en moet dat ook niet willen zijn!

Je van je beste kant laten zien is laten zien wie jij bent, wat je doet, wat je meebrengt, waar je goed in bent en vooral wat jij voor jouw klanten en opdrachtgevers wilt betekenen. Professionals die dat op een authentieke wijze invullen hebben een verhaal dat graag gezien en gelezen wordt.

Waar gaat het mis?

Bovenstaande lijkt zo vanzelfsprekend voor Professionals maar de praktijk toont anders. Een voorbeeld uit de praktijk laat zien dat Professionals nog te weinig nadenken over hetgeen wat gezien wordt.

Accountants willen graag de rol van adviseur vervullen voor ondernemers in het MKB. Ik heb 20 ondernemers onlangs gevraagd wat het beste advies is geweest in de afgelopen 2 jaren dat zij van hun accountant hebben ontvangen.

Geen enkele ondernemer kon mij spontaan een antwoord geven in de richting van een effectief advies. Enigszins doorvragend komen wat reacties boven die gerelateerd zijn aan de jaarrekening of een berekening voor een investering, maar veel verder ging het niet.

Betekent dat een accountant geen goede adviseur kan zijn? Nee, dat zou een verkeerde conclusie zijn. Maar in ieder geval hadden deze ondernemers geen beeld bij de adviesfunctie van hun eigen accountant. Blijkbaar kunnen accountants nog onvoldoende zich van die kant laten zien waarvoor ze graag gevraagd worden. En dat geldt voor veel Professionals.

Ook wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar de wijze waarop professionals zich laten zien op de social media lees je zeer weinig over dat wat een professional wil betekenen en wat zijn diensten kunnen opleveren. Het is vooral gericht op een opsomming van functies die in het verleden bekleed zijn.

Hoe kan het anders?

Je van je beste kant laten zien kent twee componenten. Als Professionals dien je een goed en helder eigen verhaal te hebben wat wordt aangevuld en onderschreven met ★★★★★ de belevingen en ervaringen van je klanten en opdrachtgevers. Maak jouw relaties tot jouw ambassadeur. Zij zijn nog beter in staat te vertellen wat jij voor hen hebt betekent. Wanneer jouw verhaal wordt ondersteund door de ervaringen en aanbevelingen van jouw relaties laat jij je voor toekomstige opdrachtgevers van je beste kant zien!

facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Reacties zijn gesloten.