Ondernemen is als zwemmen, je kunt het leren!

Nederland kent een groot aantal ondernemers en ondernemende mensen. Inmiddels zijn er ruim 800.000 zogeheten zzp-ers waar een bepaalde mate van ondernemen van verwacht mag worden. Het aantal ondernemers groeit nog steeds, in 2013 ruim 150.000 erbij, maar jaarlijks worden er ook meer dan 10.000 faillissementen uitgesproken.

Los van conjunctuur, crisis etc. gaan ondernemers onderuit omdat zij het vak van ondernemen niet beheersen.

Zwemmen

Wie weet nog hoe hij heeft leren zwemmen? Vermoedelijk vanuit de eerste waterervaringen in een peuterbad of op de arm van vader of moeder, ingepakt met bandjes, vesten, etc. in wat dieper water. Er zullen weinigen zijn die hebben leren zwemmen doordat zij zonder enig hulpmiddel of ervaring in het diepe stapten of werden gegooid.
De meesten van ons zullen stapsgewijs hebben leren zwemmen met behulp van instructie en/of begeleiding van een badmeester of badjuf aan de zijlijn. Je ging pas een stap verder op het moment dat de badmeester/juf er de ruimte voor gaf en je voldoende had laten zien dat je er aan toe was. En na meerdere stappen onder begeleiding te hebben gezet mocht je aan iedereen laten zien dat je er helemaal klaar voor was zelfstandig in het diepe te kunnen zwemmen.

En nu gaan Ondernemen

Een parallel tussen ondernemen en zwemmen is dat voor beiden geldt dat het niet verstandig is onvoorbereid in het diepe te springen. Ik zie nogal wat ‘beginnende’ ondernemers ‘spartelen’ en enorm veel moeite moeten doen om het hoofd boven water te houden als gevolg van een gebrek aan ondernemersvaardigheid. Een andere belangrijke overeenkomst is dat zowel de zwemmer als de ondernemer wel goed bepaalt in welk ‘water je gaat en wilt ‘zwemmen’.

Ondernemen is net als zwemmen ook een kwestie van de kunst onder de knie krijgen. Ook dan pas wordt ondernemen pas echt leuk! Nogal wat professionals beginnen een zelfstandige onderneming vanuit goed opgebouwde expertise of ervaringen, waarbij zij van mening zijn dat de vakkennis voldoende is om zelfstandig vooruit te kunnen komen. Natuurlijk is het van belang dat je je vak verstaat, maar om een succesvol ondernemer te zijn komt meer bij kijken.

Onderstaand 7 vragen die iedere ondernemer moet kunnen beantwoorden wil de sprong in het diepe enige kans van slagen hebben.

  1. Waarom wil je ondernemer zijn?
  2. Wat wil je graag voor je klanten betekenen
  3. Wie gaan je product en/of dienst afnemen?
  4. Wat is je toegevoegde waarde?
  5. Welke problemen ga je voor je klanten oplossen?
  6. Wat is daarvan de waarde voor je klanten?
  7. Wie ‘zwemmen er nog meer in je vijver’?

Bij het leren zwemmen heb je profijt gehad van de begeleiding van een badmeester of badjuf. Wees verstandig en laat je bij de leren van het vak ondernemen eveneens begeleiden. Er zijn voldoende coaches die je heel goed kunnen ondersteunen al geldt voor veel coaches dat zij de kunst van het ondernemen zelf ook nog niet machtig zijn.

facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>