Hoe versterk je als Zelfstandige Professional je positie in de markt?
Gerke van Zalk

Voor veel zelfstandige Professionals geldt dat het lastig is een goede positie in de markt te verwerven en te behouden. Veelal ben je zelfstandige geworden om je professie op jouw eigen wijze uit te voeren en houd is de aandacht voor je positie in de markt onderbelicht.

  • Gezien worden

Hoe wordt jij gezien en hoe wil jij gezien worden? Dat geeft niet altijd twee dezelfde antwoorden. Voor een zelfstandige Professional is het van belang dat hij een goed verhaal heeft over wat hij doet, wat hij weet, maar vooral over wat hij voor anderen kan en wil betekenen. Een goede Portfolio met kennis, expertise en ervaringen wordt een verhaal dat mensen graag doorvertellen wanneer dit is aangevuld met informatie wat je als Professional graag voor je klanten wilt betekenen. Kortom schets een beeld van jouw potentiële klanten en geef in jouw verhaal aan waar jij hen blij mee maakt.

  • Reputatie en referentie

Hoe weten toekomstige klanten en opdrachtgevers dat jij een goede professional bent? Heel simpel. Door wat anderen over je zeggen. Mond-tot-mond reclame is de beste vorm van reclame die je kunt krijgen. Vraag je klanten jou te waarderen en zorg ervoor dat die waarderingen worden verspreid én zichtbaar zijn voor iedereen op het wereldwijde web. Dit niet alleen op de reguliere social media, want daar zijn jouw referenties slechts zichtbaar zijn voor mensen die al met jou gelinkt zijn. Door referenties te verspreiden en te delen bouw je een goede reputatie op. Dat geeft potentiële opdrachtgevers en klanten vertrouwen en zo versterk je je positie in de markt.

  • Vindbaarheid

Gevonden worden op de digitale snelweg is een interessant hedendaags vraagstuk. De online-marketingbureau’s vliegen je om de oren! Zoek je op ‘online marketing’ in Nederland verkrijg je ruim 4,5 miljoen hits. Verfijn je de zoekopdracht met toevoeging van een plaatsnaam als Amersfoort, scoor je nog steeds veel hits, 320.000. En hoe vinden toekomstige opdrachtgevers  dan de  Professional die bij hen past?

Stel internet eens voor als een hele grote puzzel met xxx.xxx.xxx.xxx stukjes. Er zijn zoveel stukjes dat niemand, maar dan ook niemand het overzicht heeft. Zoekmachines, als Google, helpen een beetje bij vinden van de juiste stukjes, maar net als bij een echte grote puzzel is het vinden van een stukje blauwe lucht nog niet vanzelfsprekend gekoppeld aan de juiste plek voor dat stukje, zie bovenstaand voorbeeld.

Zo is het ook met de vindbaarheid van Professionals! Professionals maken deel uit van een grote groep dienstverleners en opdrachtnemers en de kans dat een individuele Professional gezien wordt als een passend stukje in de grote puzzel is  klein.
Het is een kunst om tussen alle andere Professionals gevonden te worden. Om jouw zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten sluit je je het best aan op een domein dat zo is ingericht dat voor veel relevante zoektermen dit domein prominent wordt aangegeven in de zoekmachines. Door het volume, de gevarieerdheid en het verkeer wordt zo’n domein door de zoekmachines goed gewaardeerd en worden Professionals veel eenvoudiger en sneller worden gevonden. De website is als een ingekleurd ‘plein’ in de grote puzzel, iemand die zoekt ziet direct waar de stukjes passen.

facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>