Kwaliteit versus loyaliteit
Gerke van Zalk

In hoeverre kan de kwaliteit van werk lijden onder een gevoel voor loyaliteit?

Mensen spreken elkaar niet makkelijk aan op zaken die gevoelig liggen of waarvan gedacht wordt dat een ander het onplezierig vindt om te horen. Vaak is het zo dat we zelf niet graag worden aangesproken. De één heeft de neiging om vooral de aandacht naar een ander te verschuiven en heel kritisch te zijn op een ander. Anderen zeggen maar liever helemaal niets om ook niet de ruimte te geven zelf aangesproken te worden.

Daarnaast zijn we loyaal aan mensen die wat voor ons betekenen en die willen we voor ons gevoel zeker niet te kort doen. In hoeverre kan dit ten koste gaan van de kwaliteit van werk en prestaties en van de mogelijkheden persoonlijk te groeien en te verbeteren?

Wilt u worden aangesproken op uw kwaliteit en hoe zou u dan bij voorkeur willen worden aangesproken op zaken die u zou kunnen verbeteren?

We zijn nogal gauw geneigd om een persoon en zijn gedrag op één hoop te gooien en van daaruit iemand aan te spreken. Daarnaast zijn we niet al te secuur in het verschil maken tussen meningen en feiten. Dat maakt dat er ruimte is om sommige opmerkingen die in de kern heel goed bedoeld zijn persoonlijk als negatief op te vatten.

Een opmerking als: “Ik had verwacht dat je dit wat sneller klaar had” hoeft helemaal geen negatieve intentie te kennen. Echter de kans is groot dat wanneer vooraf de bijbehorende tijdsfactor niet helder is afgestemd, u zich algauw ongemakkelijk voelt bij zo’n opmerking. Dat u zich vervolgens mogelijk afsluit voor goed bedoelde opmerkingen om de kwaliteit van uw werk te verbeteren.

Dat betekent dat niets zeggen niet zal leiden tot verandering, verbetering, maar ook wanneer u iets wel zegt en de verkeerde snaar raakt de kans groot is dat er niets verandert.

Professionaliteit vraagt van u dat u met al uw empathisch vermogen anderen aanspreekt op datgene wat gezegd dient te worden om hen te laten groeien in de kwaliteit van de uitvoering van hun werk. En dat u ook bereid bent zelf aangesproken te worden.

facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>