Wat is jouw eerste indruk?
Gerke van Zalk

Waar doen mensen in deze tijd de eerste indruk van jou op? Is dat persoonlijk in een eerste ontmoeting, op een netwerk event of is dit tegenwoordig meer en meer digitaal op internet?eerste indruk

De eerste indruk is een heel belangrijke wordt vaak gezegd. Mensen kleden zich daarop, of juist niet. Velen kijken nog snel even in de spiegel of naar de weerspiegeling in een raam voordat we een onbekende afspraak tegemoet treden. We zijn gewend aan het ongemak van een eerste ontmoeting waarbij de voelsprieten helemaal uitstaan om te doorgronden ‘wat voor vlees we in de kuip hebben’. Dan doen we natuurlijk niet alleen zelf, dat doet ook de ander. Dat is het aftasten om een goede eerste indruk te verkrijgen.
Vanuit een opvoeding hebben we meegekregen wat anderen onder een goede indruk verstaan, daar passen we ons in aan en daar handelen we vaak naar.

Zeker wanneer de eerste indruk opgedaan dient te worden door iemand waar we iets mee of van willen. Wanneer het gaat om een eerste indruk in een zakelijke omgeving zijn we geneigd ons aan te passen aan wat anderen mogelijk van ons vinden.
Een belangrijke vraag in deze tijd is, waar en wanneer wordt de indruk van jou opgedaan. Het is al lang niet meer vanzelfsprekend dat de eerste indruk wordt opgedaan in een eerste fysiek contactmoment. Wanneer we een afspraak hebben met iemand die we nog niet eerder zijn tegengekomen, raadplegen we eerst google. Dat gebeurt niet alleen bij sollicitaties, maar ook bij diverse zakelijke contacten.

De eerste indruk is meer en meer een digitale indruk. Dat kan opgedaan worden op een eigen website, op social media en mensen gebruiken bijvoorbeeld google om te kijken wat er allemaal over je te vinden is. Al die informatie vormen samen de eerste indruk van jou.
De eerste indruk is vaak bepalend voor het vervolg, wordt wel gezegd. Wanneer je kijkt naar de wijze waarop velen zich profileren is dat nog niet tot iedereen doorgedrongen. Mensen laten kansen voorbijgaan door te weinig stil te staan bij die eerste digitale indruk.
Type je eigen naam eens in in een zoekmachine en kijk eens kritisch naar het resultaat. Ben je zelf tevreden over wat je tegenkomt en geeft het de indruk die jij als eerste wilt laten opdoen? Een vraag die daar bij past is of die eerste indruk voldoende informatie geeft die voor een ander interessant is.

facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Reacties zijn gesloten.